Błędy klienta TFI
25.10.2012
Przy podejmowaniu decyzji o nabyciu jednostek funduszy bądź ich umorzeniu Klienci TFI kierują się przede wszystkim historycznymi stopami zwrotu oraz emocjami – taki wniosek wynika z artykułu „Kupić drogo, sprzedać tanio - przekleństwo klienta TFI”, opublikowanego w Parkiecie. Naraża ich to na ryzyko znacznych strat.
Przykładowo, szczyt wpłat do funduszy akcji w tym roku nastąpił w lutym, po prawie trzech miesiącach giełdowych zwyżek. A właśnie w tym momencie WIG zaczął hamować – zauważa autor.
Wyraźne mijanie się inwestorów funduszowych z koniunkturą to konsekwencja podejmowania decyzji wyłącznie na podstawie historycznej, często krótkookresowej stopy zwrotu czytamy w Parkiecie. Z kolei wycofanie się z inwestycji w najmniej odpowiednim momencie to efekt działania pod wpływem emocji.
Zdaniem cytowanych w artykule ekspertów winę za utrwalanie wśród klientów TFI tego typu myślenia ponosi sam rynek funduszy oraz media. Historyczna stopa zwrotu doskonale sprzedaje się reklamowo, gdyż jest zrozumiała dla każdego i dostępna od ręki.
Źródło: Parkiet