DSA Financial Group S.A. Liderem Filantropii
29.10.2010
DSA Financial Group S.A. jest laureatem ogólnopolskiego konkursu Lider Filantropii 2010. W ubiegłym roku firma przekazała na cele społeczne 5,53 procent swoich dochodów przed opodatkowaniem i okazała się to najwyższym odsetkiem z firm startujących w konkursie. W rankingu znalazł się także m.in. BRE Bank, Grupa Atlas, Danone czy EnergiaPro. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Audytorem konkursu była firma PricewaterhouseCoopers, która czuwała nad rzetelnością procesu wyłonienia laureatów.
Tytuł Lidera Filantropii jest wyjątkowo ważny dla DSA, bo jest uhonorowaniem pewnej filozofii prowadzenia biznesu, jakiej od lat wierne są władze spółki. Hasło DSA to „Pomnażamy wartości". Zgodnie z nim ponad chęć osiągania krótkofalowych zysków w firmie przedkładane jest tworzenie długookresowych wartości. Fundacja Votum pomaga poszkodowanym w wypadkach, ich bliskim, szczególnie dzieciom. Ważne jest organizowanie Ogólnopolskiej Akcji Krew, czyli zbiórek krwi połączonych z propagowaniem krwiodawstwa. Wieloletnie sponsorowanie Klubu Szachowego Polonia Wrocław, którego zawodnikami są mistrzowie oraz mistrzynie Polski i Europy, to sposób na wspieranie młodych talentów oraz popularyzowanie właściwego królewskiej grze strategicznego myślenia. Drużyna kolarzy górskich MTB Votum Team Wrocław promuje zdrowy, aktywny styl życia i zasady rywalizacji fair play. Współfinansowanie budowy Domu dla Rodzin w Czmońcu to z kolei działanie prorodzinne.
Celem konkursu Liderzy Filantropii jest promocja zaangażowania społecznego firm i zachęcanie ich do informowania o działaniach w tym obszarze, zgodnie z hasłem „Good philanthropy is good business”. Ranking przygotowywany został przez Forum Darczyńców w dwóch kategoriach: firma, która w roku 2009 przekazała na cele społeczne największy odsetek swoich dochodów przed opodatkowaniem, w której liderem jest DSA oraz firma, która w roku 2009 przekazała najwięcej środków na cele społeczne. W drugiej kategorii ponad 8 mln zł przekazały dwie firmy: Procter and Gamble Polska oraz Telekomunikacja Polska i to one znalazły się w czołówce rankingu.
Miniony rok był bardzo trudny. Światowy kryzys odbił się na działaniach charytatywnych - w USA nakłady na filantropie spadły o 3,6%, w Polsce zaś liczba podatników, którzy wykazali stratę w CIT wzrosła z 82 tys. w 2008 roku do 95 tys. w zeszłym. Zmniejszyła się także łączna kwota darowizn przekazanych przez firmy biorące udział w konkursie z 81 mln do 49 mln zł. W takiej sytuacji jeszcze ważniejsze okazuje się propagowanie działań prospołecznych, potrzeby przecież nie maleją. Organizowanie rankingów dobroczynności służy popularyzowaniu określonych postaw i zachowań w świecie biznesu. Filantropia nie jest kategorią do ścigania się czy konkurowania, ale zdecydowanie do propagowania. Wpisując się w taką działalność co roku Fundacja Votum prowadzi akcję informacyjną „Oddaj 1% siebie”, która ma przypomnieć o możliwości przekazania procenta swych dochodów w rocznym zeznaniu podatkowym na rzecz osób potrzebujących.
Po uroczystej gali finałowej konkusu, którą poprowadził Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej” w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, odbyła się debata pod hasłem „Czy filantropia to dobra inwestycja?”. Uczestniczyli w niej: prof. Wojciech Gasparski - Dyrektor Centrum Etyki Biznesu Akademii L. Koźmińskiego i Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Irena Pichola - Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu PricewaterhouseCoopers, Dariusz Winek - Dyrektor Departamentu Analiz Makroekonomicznych i Sektorowych, Główny Ekonomista Banku BGŻ oraz Laureaci Konkursu w obu kategoriach - Prezes DSA Sławomir Bełz oraz Prezes Procter and Gamble.