Liderzy Filantropii 2010
28.10.2010
Tegoroczny lider na cele społeczne przeznaczył ponad 8 milionów złotych, prawie trzykrotnie mniej niż lider zeszłorocznej edycji konkursu. Wyniki rankingu pokazują, że filantropijne wydatki większości liderów zmalały, a rok 2009 był dla nich trudny. Nie oznacza to jednak, że filantropia w Polsce ma się kiepsko. Dane Ministerstwa Finansów pokazują, że pozostałe przedsiębiorstwa przeznaczyły na filantropię więcej niż w roku poprzednim. Pocieszający jest również fakt, że liczba liderów, którzy na cele społeczne przeznaczyli umowny procent swoich dochodów zwiększyła się.
W czwartej edycji konkursu Liderzy Filantropii wzięło udział 25 firm. Warunkiem uczestnictwa było wypełnienie ankiety, która zawierała pytania dotyczące finansów firmy oraz kwot przekazanych na cele charytatywne. Kolejnym etapem była weryfikacja, do której niezbędny był komplet dokumentów poświadczających.
Statuetkę lidera filantropii przyznano w dwóch kategoriach. Pierwsza uwzględniała firmy, które w roku 2009 przeznaczyły największe kwoty na darowizny społeczne. Laureatem tej kategorii została firma Procter & Gamble, która przekazała łącznie ponad 8 milionów złotych. Lider zeszłorocznej edycji – Telekomunikacja Polska, który przeznaczył wówczas aż 23 miliony złotych, w tym roku zajmuje drugie miejsce w rankingu.
W drugiej kategorii rywalizowały firmy, które przekazały największy procent swoich dochodów na cel społeczny. Kategoria ta budzi coraz większe zainteresowanie wśród mniejszych przedsiębiorstw. Jej laureatem została debiutująca w rankingu firma z sektora finansowego DSA Financial Group, która osiągnęła wynik 5,53 procent. Zeszłoroczny lider tej kategorii, firma Vive Textile Recycling, przekazała aż 18 proc. swoich dochodów. Był to jednak rekordowy wynik, który wyraźnie wyróżniał się spośród pozostałych. Choć nie udało się pobić zeszłorocznego rekordu, zwiększyła się liczba firm, które przekroczyły symboliczny próg 1 proc., co jest imponującym wynikiem nie tylko w Polsce, ale również na świecie.
Charakterystyka lidera
Grono liderów już od kilku lat tworzy silna grupa kilkunastu firm. Choć ich filantropijne wydatki zmieniają się każdego roku, firmy te, nawet w trudnych czasach, utrzymują stały poziom zaangażowania.– Działalność społeczna wpisana jest w misję naszej firmy – mówi Justyna Rymkiewicz z Procter & Gamble. – Jesteśmy częścią społeczności, dokładamy więc szczególnych starań, aby reagować na jej potrzeby oraz problemy.
– Choć jest ich stosunkowo niewielu, liderzy odgrywają bardzo ważną rolę – podkreśla Magdalena Pękacka, koordynatorka konkursu z ramienia Forum Darczyńców. – Są najlepsi, ich dobre praktyki stanowią wzór dla innych. Wyznaczają trendy i to dzięki nim o filantropii mówi się więcej.
Więcej mówi się również o firmach odpowiedzialnych społecznie, dlatego konkurują one o pozycję lidera. – Już kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu odbieraliśmy telefony od firm z pytaniem o ich pozycję w rankingu. To dowód na to, że emocje rosły i potęgowały atmosferę rywalizacji. Jest to jednak bardzo pozytywna rywalizacja – przyznaje Magdalena Pękacka.
Spośród wszystkich firm, które wzięły udział w czwartej edycji konkursu, 11 prowadzi filantropijną działalność w ramach własnych fundacji. W rankingach pojawiają się również tak zwani „nowy aktorzy”, którym czasem udaje się zadebiutować z pozycji lidera, tak jak ma to miejsce w tegorocznej edycji rankingu. Spośród uczestników konkursu 15 firm prowadzi działania społeczne o zasięgu ogólnopolskim, 10 we własnym regionie, co daje możliwość budowania więzi lokalnych. Firmy te znają specyfikę regionu oraz lokalne problemy, dzięki czemu działania, które podejmują są bardziej wiarygodne.
Liderzy to „tylko” liderzy
Liderzy filantropii w 2009 roku na cele społeczne przekazali łącznie prawie 50 milionów złotych, o ponad 30 milionów mniej niż w roku poprzednim. Według danych Ministerstwa Finansów, firmy, które odliczyły swoje darowizny od podatku, przekazały łącznie około 315 milionów złotych, o 25 milionów więcej niż w roku 2008. Dane te pokazują, że choć wkład liderów jest bardzo znaczący, nie jest decydujący. Wiele zależy od pozostałych darczyńców. Trudno jest jednak precyzyjnie określić ich liczbę, przyznaje prof. Wojciech Gasparski, dyrektor Centrum Etyki Biznesu. W roku 2009 prawie 6 tys. firm odliczyło swoje darowizny od podatku i choć było ich mniej niż w roku 2008, przekazały one statystycznie więcej. Znamy więc liczbę firm, które odliczyły swoje darowizny od podatku. Jest jednak wiele przedsiębiorstw, które po prostu tego nie robią. Według statystyk 80 proc. polskich firm deklaruje zaangażowanie w działalność społeczną, oznacza to, że realna liczba filantropów może być nawet kilkakrotnie wyższa.
Filantropia to nie wszystko
Celem konkursu, który co roku organizuje Forum Darczyńców, jest promocja filantropii. Ranking od początku uwzględnia zaangażowanie społeczne firm, które decydują się na pomoc materialną. Wiele firm angażuje się jednak w działalność społeczną, która nie jest klasyczną filantropią. Przykładem takich działań może być wolontariat pracowniczy, którego popularność zwiększa się z roku na rok. Jest to dla firm okazja nie tylko do pomagania innym, ale również do integrowania swoich pracowników. W ramach godzin pracy angażują się oni w różnego rodzaju akcje społeczne. Firmy oferują ponadto swoim pracownikom wsparcie logistyczne oraz służbowy sprzęt.
Dlaczego ranking nie uwzględnia tego rodzaju działań? – Przede wszystkim ze względów metodologicznych, przyznaje Magdalena Pękacka. -Rozważamy w przyszłości rozwinięcie konkursu w ten sposób, aby uwzględniał również niefinansowe formy zaangażowania przedsiębiorstw. Darowizny rzeczowe, czy usługi pro-bono są różnie ewidencjonowane i kalkulowane przez firmy, a to rodzi trudności weryfikacyjne. Biorąc pod uwagę wyłącznie darowizny finansowe, mamy pewność, że konkurs jest rzetelny i przejrzysty, a na tym zależy nam najbardziej.
Statuetki liderów filantropii wręczono podczas uroczystej gali w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Specjalne wyróżnienie organizatorzy przyznali również firmie Atlas, aby podkreślić zaangażowanie jej właścicieli. Co roku przekazują oni określoną kwotę darowizn z budżetu firmy, drugą połowę kwoty dokładają zaś z własnych portfeli.
Źródło: Rafał Gębura, L iderzy filantropii dzielą się zyskami , ngo.pl