28.10.2010
Spośród polskich firm najwięcej środków na działania społeczne przeznacza krajowy oddział Procter and Gamble - w 2009 r. wydał na te cele 8,5 mln zł. Natomiast Grupa DSA miała najwyższy udział darowizn w dochodach - ponad 5,5 proc. Wraz ze spółką Atlas, zdobywcą nagrody specjalnej za systematyczną filantropię, firmy te zostały nagrodzone statuetkami w konkursie "Liderzy filantropii 2010"
W konkursie mogła wziąć udział każda spółka. Podstawą uczestnictwa była ankieta, którą Forum Darczyńców w Polsce - organizator konkursu - wysłało do 600 firm. Na wzięcie udziału zdecydowało się jedynie 25 spółek. Skąd tak małe zainteresowanie? - Nie rozumiem, dlaczego firmy nie chcą ogłaszać publicznie tego, że angażują się w filantropię - powiedział "Gazecie" Dariusz Matysik z firmy Atlas, zdobywcy nagrody specjalnej za systematyczną filantropię. - Korzyść firmy nie jest głównym argumentem, dla którego firmy decydują się na filantropię - mówi prof. Wojciech Gasparski, dyrektor Centrum Etyki Biznesu Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie.
- Ponieważ najważniejszym celem dla każdej firmy jest generowanie zysku, kwestia podjęcia decyzji o rozpoczęciu działań filantropijnych wynika najczęściej z przyszłych korzyści finansowych - przypomniał myśl Miltona Friedmana prowadzący galę Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny "Dziennika Gazety Prawnej". Podczas panelu dyskusyjnego rozważana była kwestia, czy jest to jedyna pobudka, dla której firmy decydują się na działania społeczne. - Zaangażowanie w działania filantropijne wynika z misji firmy, buduje pozytywny wizerunek, co w długim okresie przekłada się także na inne korzyści, ale są one bardzo trudno mierzalne - powiedział "Gazecie" Matysik.
W środę na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się gala finałowa konkursu "Liderzy filantropii 2010" połączona z debatą na temat "Czy filantropia to dobra inwestycja". Laureaci konkursu byli wybierani w dwóch kategoriach: firmy, która przekazała na cele społeczne największy odsetek swoich dochodów, oraz firmy, która w roku 2009 przekazała najwięcej środków na cele społeczne. Celem konkursu, który odbywa się corocznie od czterech lat, jest promocja zaangażowania firm w działania społeczne.
Źródło: anpop, Małżeństwo biznesu z etyką. Atlas, P&G i DSA liderami filantropii, Gazeta Wyborcza 28.10.2010
http://wyborcza.pl/1,75248,8579860,Malzenstwo_biznesu_z_etyka__Atlas__P_G_i_DSA_liderami.html